
Bidirectioneel laden of V2X, zoals het ook wel genoemd wordt is zo’n onderwerp waar steeds meer over gesproken wordt, maar waar in de praktijk nog weinig van te merken is.
Misschien heb je al eens termen voorbij horen komen als V2G, V2H of V2L. Klinkt indrukwekkend, maar wat betekenen die afkortingen nou eigenlijk? En belangrijker nog: waarom werkt het in de meeste gevallen nog niet, terwijl de techniek zogenaamd al beschikbaar is?
Wat is V2X?
V2X staat voor "Vehicle-to-Everything" en betekent in de praktijk dat je stroom vanuit je elektrische auto kunt terugleveren. Er zijn drie hoofdvormen:
-
V2G (Vehicle-to-Grid) Je levert stroom terug aan het elektriciteitsnet.
-
V2H (Vehicle-to-Home) Je gebruikt je auto als thuisaccu.
-
V2L (Vehicle-to-Load) Je voedt losse apparaten, bijvoorbeeld via een ingebouwd stopcontact in de auto.
V2X is dus de verzamelnaam voor dit soort slimme toepassingen. Klinkt veelbelovend, toch? Maar waarom zie je het dan nog niet massaal in gebruik?
Waarom werkt het nog niet?
Er zijn meerdere redenen waarom bidirectioneel laden nog niet van de grond komt ondanks dat veel auto’s inmiddels als ‘V2G Ready’ worden verkocht. Dat klinkt alsof het systeem klaar is voor gebruik, maar in de praktijk betekent het vaak alleen dat de hardware in de auto aanwezig is. Voor echt gebruik moet de hele keten kloppen: de auto, de laadpaal, de software en de aansluiting met het energienet.
En daar zit het knelpunt. De laadpaal moet het juiste communicatieprotocol ondersteunen en moet ook goed samenwerken met alle andere onderdelen in het systeem. Dat vraagt om een slim, overkoepelend energiebeheersysteem en dat is er nog lang niet overal.
Autofabrikanten houden de rem erop.
Ook de autofabrikanten zelf zijn voorzichtig. Ze maken zich zorgen over extra slijtage aan de batterij en de mogelijke garantieclaims die dat met zich meebrengt. Daarom beperken sommige merken de hoeveelheid stroom die je mag terugleveren.
Wet- en regelgeving is nog niet rond.
Daarnaast speelt wetgeving een rol. Denk aan belastingregels en technische certificering. Ook dat moet allemaal eerst geregeld zijn. En zoals dat vaak gaat: dat kost tijd.
En wanneer is V2X dan echt klaar?
De verwachting is dat V2G en V2H vanaf 2027/2028 breder inzetbaar worden. Het nieuwe communicatieprotocol ISO 15118-20 is al aangenomen. Daarnaast verplicht de Europese regelgeving (AFIR-verordening) dat publieke laadpunten vanaf 2030 V2G-geschikt moeten zijn.
Dus ja, in de toekomst laad je je auto op je werk op, om ’s avonds thuis je huis van stroom te voorzien. Maar zover zijn we dus nog niet.
Samenvattend.
Laat je dus niet te snel verleiden door gladde marketingpraatjes van dealers. Een auto die ‘V2G Ready’ is, is nog geen thuisaccu. Pas als de hele keten klopt, van auto tot software tot regelgeving, kunnen we het echt slim inzetten. Tot die tijd doen we wat mogelijk is. En gelukkig is dat al meer dan je denkt.